du läser...
Ny - TV 4 / Sjuan

TV4 och Widespace lanserar ny mobil second screen-lösning för tv-annonsörerna

Michael Grimborg, försäljningsdirektör.

Michael Grimborg, försäljningsdirektör.
, Foto: Foto: Linus Hallsénius/TV4.

Nu lanseras nya annonslösningen TV4 Ad Sync, som är ett samarbete mellan TV4-Gruppen och Widespace. Genom TV4 Ad Sync kan tv-annonsörerna automatiskt synkronisera sin tv-reklam med reklam och erbjudanden i mobilen och surfplattan, och därigenom förstärka och förlänga sina tv-kampanjer på mobilsajter och i appar med en räckvidd på 3,5 miljoner unika besökare i veckan.

Det så kallade second screen-användandet ökar. Det innebär att allt fler tittare använder en andra skärm samtidigt som de tittar på tv. TV4-Gruppen har under lång tid arbetat med att erbjuda tittarna förlängning och fördjupning även på den andra skärmen, och också integrerat second screen-användandet i programmen.

Nu lanserar TV4-Gruppen i samarbete med Widespace en ny annonslösning som bygger på det ökande second screen-användandet – TV4 Ad Sync. Genom automatisk tidsstyrning ger TV4 Ad Sync tv-annonsören chansen att förstärka sin kampanj i rutan med samma, eller kompletterande, budskap på en andra skärm i samma ögonblick som reklamfilmen visas i tv-rutan

– Med TV4 Ad Sync och genom samarbetet med Widespace får tv-annonsörerna möjlighet att på ett kraftfullt sätt förstärka sina tv-kampanjer med second screen-närvaro på några av Sveriges mest populära mobilsajter och appar. Det här innebär att vi ännu tydligare erbjuder våra kunder helhetslösningar som ger effekt och integrerar digitala lösningar i vår portfölj, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen.

TV4 Ad Sync är utvecklat i samarbete mellan TV4-Gruppen och Widespace. Den mobila kampanjen pågår lika länge som tv-kampanjen och har en kontinuerlig närvaro på sajterna över dygnet. När annonsörens reklamfilm i tv visas prioriteras annonsörens budskap på alla sajter samtidigt.  Det sker tre minuter innan annonsörens reklamfilm i tv startar och pågår under sex minuter. 

Annonslösningen har redan testats av en handfull välkända svenska annonsörer. Den första utvärderingen, som gjorts av undersökningsföretaget Inizio, visar att en synkroniserad mobil- och tv-kampanj ger högre värden för kännedom, varumärkespreferens och köpintention än vad motsvarande kampanjer ger när de visas separat. Tydligast blir effekten för konsumenternas köpintentioner, som ökade med upp till 39 procent när kampanjerna synkades.

– Det ökande mobilanvändandet påverkar vår mediekonsumtion. Tv och mobilen lever i symbios och vår uppgift är att hjälpa annonsörerna att dra nytta av detta. Vi är stolta över samarbetet med TV4 som gör att vi kan erbjuda en mycket spännande och effektiv annonslösning, säger Patrik Fagerlund, vd på Widepace. 

Widespace representerar ett stort antal av Sveriges största mobilsajter och appar, bland annat Dagens Nyheter och Expressen, men också en stor mängd dagstidningar runtom i landet. Även radiostationer som Mix Megapol och det populära ordspelet Wordfeud ingår i Widespace utbud, som når 3,5 miljoner unika besökare i veckan. TV4-Gruppen och Widespace har sedan tidigare samarbetat med mobilannonsering på TV4.se, Fotbollskanalen.se och Recept.nu.

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

%d bloggare gillar detta: