du läser...
Ny - SVT

Eva Hamilton slutar på SVT

Eva Hamilton, Foto: Carl-Johan Söder/SVT

Eva Hamilton, Foto: Carl-Johan Söder/SVT

Efter åtta år som vd på SVT väljer Eva Hamilton att sluta. Hon informerade igår styrelsen och nu på morgonen personalen. – Det är ett svårt och lite vemodigt beslut. Men jag har efter åtta år som vd givit det bästa jag kan till SVT, och jag vill inte bli en makthavare som sitter för länge, säger Eva Hamilton.

– SVT har nu ett sändningstillstånd sex år framåt, med säker finansiering. Vi intar en tätposition i skiftet från traditionellt till digitalt tv-tittande. SVT har numera de mest uppskattade kanalerna och tv-programmen, samtidigt som vi toppar mätningarna över svenska folkets förtroende. SVT utsågs häromdagen till en av Sveriges bästa arbetsplatser. Och vi har nyss tagit beslut om fler regionala nyhetsprogram i syfte att bli mer lokalt relevanta i hela landet. Det börjar bli dags för någon annan att ta vid, säger Eva Hamilton.

Styrelsens ordförande Anna-Karin Celsing ansvarar för rekryteringen av ny vd.

– Eva Hamilton har under sina åtta år som VD framgångsrikt ​lyckats leda SVT genom en tid av stora förändringar. Hennes tydliga och inspirerande ledarskap har entusiasmerat medarbetarna att tillsammans förnya public service. När hon nu beslutar att efter 24 år på SVT gå vidare överlämnar hon ett SVT som står starkare än någonsin. Jag beklagar förstås Evas beslut men har också full förståelse och stor respekt för detsamma. Nu inleder vi arbetet med rekryteringen till ett av Sveriges i särklass mest intressanta uppdrag, säger styrelseordförande Anna-Karin Celsing.

Eva Hamilton arbetar kvar tills dess att en ny vd är utsedd.

– Jag har inga bestämda planer om vad jag ska göra härnäst, men jag är en människa som tycker om att jobba. Nu riktar jag mitt fokus på de kommande månaderna på SVT. Flera viktiga uppgifter återstår som valen i vår och i höst och lanseringen av SVT Flow, säger Eva Hamilton.

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

