du läser...
Pr - Sveriges Radio

Lördag 21 juni: Sommar i P1 med Jason ”Timbuktu” Diakité

– Jag ska prata om mina erfarenheter av rasism och hur det har påverkat vem jag är idag. Det blir en berättelse om varför jag – som är född och uppvuxen i Sverige – behövde ställa mig i riksdagen och visa mitt svenska pass.

Jason "Timbuktu" Diakité. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Jason ”Timbuktu” Diakité. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Musiker, artist, programledare, 39 år
Född i Lund, bor i Stockholm
Tidigare Sommarvärd 2011

En av Sveriges mest folkkära hiphopartister. Fick förra året pris utdelat i riksdagen för sitt arbete mot rasism av 5i12-rörelsen. Debuterade 2000 och fick sitt stora genombrott några år senare med Alla vill till himmelen. Belönad med en rad priser, däribland flera P3 Guld-statyetter och Grammisar. Har varit programledare för Musikhjälpen, P3 Hiphop och Jasons spellista i P3. Artistnamnet kommer från staden Timbuktu i Mali, där hans pappa har sina rötter. Drömde om att bli börsmäklare när han var liten.

p1 Kl. 13.00-14.30

 

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

