du läser...
TV/Satellit nyheter

En nyutkommen undersökning från Samsung och Ipsos MORI visar att strömmande tjänster nu är vanligare än tjänster som erbjuder nedladdat material.

cropped-media1.gifI Sverige är det populärt att titta på strömmad video (61 %). Nedladdad video tittas på av bara hälften av befolkningen. Samma beteende återfinns när det gäller musik. 59 procent av svenskarna uppger att de lyssnar på musik via strömmande tjänster medan 50 procent säger sig lyssna på nedladdad musik.

Trenden återfinns i hela norden, i samtliga länder används strömmat material i högre utsträckning än nedladdat. I Finland och Norge är strömmat material som populärast. Över 70 procent strömmar video och strax under 70 procent strömmar musik.

– Sverige har på senare tid fått tillgång till ett fantastiskt utbud av strömmat material. På Samsung samarbetar vi nära leverantörer så som HBO, Netflix, Deezer och Spotify för att hela tiden hålla oss uppdaterade om vilka tjänster och utbud konsumenterna efterfrågar. Affärsmodellen för strömmat material tror vi är avgörande för det ökade användandet. Människor har anammat ett prenumerationsupplägg som gör material lättillgängligt vilket vi tror kommer leda till att vi ser ett ökat användande av dessa tjänster även i framtiden, säger Lee Epting vice vd på Samsung Europa med ansvar för innehåll och tjänster.

Spel för bärbara enheter är precis lika populärt som video och musik. Över hälften av alla svenskar (60 %) spelar spel på sin smartphone eller tablet och det visar sig att kvinnor (62 %) spelar något mer än män (57 %). I det yngre segmentet av befolkningen (18-24 år) säger sig 81 procent använda spel-appar men även högre upp i åldrarna spelas det. Enligt undersökningen uppger 39 procent av 55-65-åringarna att de spelar.

Undersökningen visar att en hög andel nu även använder sig av appar i sin smarta TV. En trend som skulle kunna tillskrivas det ökande användandet av film och video via on demand-tjänster. Var tredje svensk (34 %) använder idag appar i sin Smart TV, utslaget på ålder är det framförallt ungdomar (18-24 år) och unga vuxna (35-44 år) som står film och serietittandet.

– På Samsung vet vi att konsumenter köper produkt efter behov och vi strävar ständigt efter att alla våra produkter ska uppfylla kundens önskemål. När det gäller TV-tittande är vi övertygade att linjärt TV-tittande kommer att leva kvar, men vi märker samtidigt att konsumenter tittar på de serier och filmer de själva vill, när de vill. Det betyder att on demand-tjänster med största sannolikhet kommer att prägla utvecklingen av vår tids TV-apparater, avslutar Lee Epting.

Pressmeddelande: Samsung

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

%d bloggare gillar detta: