”Jag var mer tös än pojke”

Lars Lerin gäst i Min sanning med programledare Anna Hedenmo. Foto: David Herngren/SVT

Lars Lerin gäst i Min sanning med programledare Anna Hedenmo.
Foto: David Herngren/SVT

”Min sannings” programledare Anna Hedenmo möter Augustpristagaren och konstnären Lars Lerin, en av nordens främsta akvarellister.  I ett öppenhjärtigt samtal berättar han om hur han lämnade missbruk och folkskygghet bakom sig, och om känslan av att inte känna sig hemma i sin egen kropp.

Med samlings- och separatutställningar jorden över, tunga utmärkelser och 56 utgivna böcker är Lars Lerin sedan länge känd bland konstintresserade. I dag är han dessutom folkkär.

– Skulle någon talat om det för mig för tio år sedan skulle jag trott att det var dumheter. Det är konstigt hur livet kan svänga.

Som barn lekte han hellre med flickor än pojkar. Det oroade hans mor, i en tid då homosexualitet betraktades som något avvikande. Men att Lars kallades tösen av andra barn bekom honom inte.

– Jag var ju mer tös än pojke. Jag kände mig aldrig rätt när jag var tonåring, att jag skulle få hår på bena och såna grejer. Det var motbjudande.

På frågan om han hade velat byta kön så har han än idag inget svar.

– Hade jag kunnat och vågat något annat när jag var yngre så kanske… Men jag har fått ett bra liv ändå, man behöver inte vara lyckad till 100 procent.

Programledare: Anna Hedenmo
Avsnitt 3 av 4

SVT2 Tisdag 6 jan 2015 kl 20.00: Min sanning: Lars Lerin

Om aom99

radio tv/satellitnyheter
Det här inlägget postades i Pr - SVT 1 och 2. Bokmärk permalänken.

Kommentera

