du läser...
TV/Satellit nyheter

MMS och Ipsos Connect MediaCell genomför ett omfattande metodtest som kan ge större TV-panel till samma kostnad

dataIstället för dyra TV-mätare kanske det räcker med en vanlig surfplatta. Det skulle i så fall kunna mångdubblera TV-panelens storlek till samma kostnad. Därför har MMS och Ipsos Connect MediaCell inlett ett samarbete där metoden ska utvärderas under våren och sommaren.

– Det är mycket spännande och vi ser stor potential om metoden motsvarar våra högt ställda kvalitetskrav, säger MMS vice VD Pirjo Svedberg.

Konkret innebär metoden att en surfplatta placeras i närheten av TVn och att den spelar in och matchar ljudet mot ett ljudbibliotek för att avgöra vilket program som visas.

En uppenbar fördel med att få ned kostnaden för mätutrustning är att panelens storlek kan öka, vilket ökar precisionen även för kanaler med litet tittande. Det innebär också att resultaten skulle kunna rapporteras för mer specifika målgrupper än idag.

Testerna kommer att genomföras under maj-juli 2015 och omfatta nio TV-kanaler.

– Testperioden ligger så att vi räknar med att kunna fånga upp tittandet i sommarstugor under semestersäsongen, säger Pirjo Svedberg.

Annonser

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

%d bloggare gillar detta: