du läser...
Pr - Sveriges Radio

Sommar med Lena Olin

Lena Olin. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Lena Olin. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

När jag var fem år blev jag en annan människa. Jag tror att jag stannade i växten emotionellt. Jag minns nästan ingenting från den här tiden. Det är fragment. Bilder i ett isande ljus,… bilder som jag nästan inte orkar ta till mig. Det här ska jag försöka prata om i mitt Sommar.

Om Lena Olin

Skådespelare. Född i Stockholm, bosatt i Bedford utanför New York

En av Sveriges megastjärnor på vita duken. Aktuell i andra säsongen av komediserien Welcome to Sweden på TV4. Har regisserats av storheter som Ingmar Bergman, Roman Polanski, Sydney Pollack och Hasse & Tage. Slog igenom internationellt i Varats olidliga lätthet 1988 och blev då nominerad till en Golden Globe. Utbildad på Scenskolan i Stockholm och anställd på Dramaten 1980–1991. Blev för filmen Fiender, en berättelse om kärlek nominerad till en Oscar. Har mottagit Ingmar Bergmanpriset och New Yorks filmkritikers pris. Nominerad till Emmy-priset för sin roll i tv-serien Alias och till BAFTA för sin roll i filmen Chocolate. Tog studenten med femmor i alla ämnen utom ett. Vill inte se sina egna filmer och har gått på premiärvisningar och blundat.

Lena Olin har varit Sommarvärd 2007.

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

