du läser...
Pr - SVT 1 och 2, Pr - SVT Play

Tror du jag ljuger?

Anna Mannheimer leder nya underhållningsprogrammet Tror du jag ljuger? Lagledare Johan Glans och Fredrik Lindström., Foto:  Janne Danielsson /SVT

Anna Mannheimer leder nya underhållningsprogrammet Tror du jag ljuger? Lagledare Johan Glans och Fredrik Lindström., Foto: Janne Danielsson /SVT

Anna Mannheimer leder nya underhållningsprogrammet Tror du jag ljuger? I programmet ska en rad kända gäster avslöja udda karaktärsdrag och händelser i sina liv. Med hjälp av lagledarna Fredrik Lindström och Johan Glans ska de sedan försöka klura ut

om det motståndarlaget berättar är sant eller lögn. Förlaga är det brittiska succéprogrammet Would I lie to you? Programledare för den svenska versionen är Anna Mannheimer.

Vad fick dig att vilja vara med i Tror du jag ljuger?
– Dels för att jag är en jättestor lögnare själv. Och så kände jag: ja, gammal klassisk gubb-tv! Det passade mig.
Brukar du se när folk ljuger i vanliga fall?
– Jag har så fullt upp med att ljuga själv, så det vet jag inte faktiskt. Men det här

programmet har lärt mig att det är svårare än man tror.
Lyckas du med dina lögner?
– Japp.
Lagledaren Fredrik Lindström menar att ett bra tecken på att någon ljuger är att de är för

intresserade.
– Om du frågar en oskyldig person: Har du sett den här hundringen som låg här? Så säger den bara: nej. Och frågar du en skyldig person så säger den: Nej, låg det en hundring där? Jaha, det såg inte jag, men jag kan hjälpa dig att leta. Man försöker liksom täcka över sin lögn genom att vara överdrivet intresserad vilket det ofta spricker på.
Är det någon av gästerna i programmet som du tror är extra svår att genomskåda?
– Ja, jag vet att Per Andersson är väldigt svår att genomskåda och jag är ganska övertygad om att Marie Göranzon är det också.
Har du någon favoritlögn?
– Jag måste säga att en av mina darlings är ju ändå den här: Gud vad snygg du är idag!
Johan Glans i motståndarlaget ser många tillfällen att ta till en lögn.
– Lögner är ju magiska, de löser problem väldigt lätt, som genom ett trollslag.
Men själv är han inte så bra på att ljuga som han skulle vilja vara.
– Jag tänker att det är till min fördel. Om jag är för bra på att ljuga så kan det bli problem

sedan i resten av mitt liv.
Kan man berätta en sann historia så att den blir rolig utan att skarva?
– Nej, jag tror inte det. Det har vi väl alla haft människor i vår närhet som man hör berätta

en historia flera gånger och den blir lite annorlunda för varje gång och lite bättre.

Är det någon av gästerna som du tror är extra svår att genomskåda?
– Jag har suttit och provljugit lite med Marie Göranzon nu och hon är omöjlig att läsa faktist. Hon är en gåta inlindad i ett mysterium.

Bland gästerna i programmet finns också Tommy Körberg, Kristian Luuk, Tina Nordström

och Henrik Dorsin.
Premiär lördag 19 mars i SVT1 och SVT Play

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

