du läser...
Ny - TV 4 / Sjuan

Fredrik Arefalk ny kanalchef för TV4-Gruppen när reklam-tv-verksamheten förstärks

Fredrik Arefalk , Foto: TV4/Jon Lindholm

Fredrik Arefalk , Foto: TV4/Jon Lindholm

TV4:s nuvarande kanalchef Fredrik Arefalk får ett utökat ansvar och blir kanalchef för alla TV4-Gruppens linjära kanaler. Samtidigt förstärks affärsenheten Reklam-tv med nya planeringschefen Jannike Croona Broman, och med David Bustos som ny tjänsteägare för TV4 Play. Målet är att fortsätta utveckla positionen som landets ledande plattformsoberoende tv-leverantör genom ökade synergier och ökat tempo i den digitala transformationen.

Nyligen beslutade Bonnier Broadcasting att kraftsamla centralt kring en rad TV4- och C More-gemensamma funktioner, som innehåll, teknik och produkt, samt juridik, personal och delar av kommunikation och marknad. Samtidigt renodlades affärsansvaret i de två nya affärsenheterna Reklam-tv (TV4) och Betal-tv (C More), under ledning av operativa cheferna Mathias Berg respektive Manfred Aronsson.

Mathias Berg gör nu en rad förstärkningar inom reklam-tv-enheten för att accelerera tempot i den digitala omställningen och arbetet med att utveckla och förstärka positionen som landets ledande plattformsoberoende tv-leverantör.

– Utmaningarna på tv-marknaden är stora, men de möjligheter vi står inför är betydligt större, och den kraftiga digitala tillväxten från förra året fortsätter. Med en ny organisation, en ny och förstärkt ledningsgrupp och med en lång rad satsningar på både innehåll och teknik ökar vi nu tempot i vår digitala omställning, så vi på allvar kan leverera plattformsoberoende tv på bästa sätt för alla våra användare – och därigenom också stärka positionen som den bästa partnern för annonsmarknaden, säger Mathias Berg.

Fredrik Arefalk, i dag kanalchef TV4, får en ny och utökad roll som kanalchef för alla TV4-Gruppens linjära kanaler. Tillsammans med övriga kanalchefer (Marit Danielsson för Sjuan, TV4 Fakta och TV4 Fakta XL – Hans Pekkari för TV12 och TV4 Sport) ska kanalernas profiler stärkas, samtidigt som synergierna mellan kanalerna och plattformarna maximeras. Fredrik ansvarar framöver också för den digitala innehållsbeställningen för att ge bästa möjliga förutsättningar och utväxling för TV4 Play.

– I grund och botten handlar det om att vi nu samlar innehållsbeställningen ännu tydligare under ett gemensamt paraply, där helhetsperspektivet är överordnat den enskilda kanaloptimeringen. Inte minst gäller det möjligheten att ytterligare vässa TV4 Plays innehåll, både i samverkan med de linjära kanalernas innehåll och för de TV4 Play-unika beställningarna, säger Fredrik Arefalk.

Samtidigt har Jannike Croona Broman rekryterats som ny planeringschef. Med ansvar för avdelningarna estimering, strategisk planering, sälj- och prisstrategi samt publicering blir huvuduppdraget att optimera rating, pris och produkt. Jannike kommer senast från Accenture, där hon fram till nyligen varit Nordic lead för Media Management-teamet, med strategiskt och operationellt ansvar för att hjälpa större multinationella företag att optimera och effektivisera sina investeringar inom marknadsföring och media.

David Bustos tillträder dessutom som tjänsteägare för TV4 Play, med ansvar för att forma och expandera den framtida digitala affären, och att optimera TV4 Play så tjänsten blir en go to-tjänst man återvänder till och levererar bästa kvalitet och användarupplevelse. David kommer senast från rollen som online sales manager för TUI Nordic/Fritidsresor, med ansvarsområden som spänt över det operationella och kommersiella arbetet för fritidsresors digitala utbud.

Som operativ chef för reklam-tv fortsätter Mathias Berg också som chef för TV4 Play. I den nya ledningen för reklam-tv-enheten ingår – utöver Fredrik Arefalk och Jannike Croona Broman – också försäljningsdirektör Malin Häger, distributionschef David Österlund och Carola Lundell, chef tillväxtaffärer, där exempelvis Köket, Woo, ENT och andra nya affärsutvecklingsinitiativ ingår.

Förändringarna träder i kraft omgående.

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

%d bloggare gillar detta: