du läser...
Ny - TV 3

Miskovsky leder OS-magasin i TV3

Lisa Miskovsky Sony Music

Lisa Miskovsky
Sony Music

TV3 ska ge tittarna bästa möjliga start på OS-dygnen med nyhetsmagasinet ”Godmorgon Rio”. Programmet, som har premiär den 7 augusti, kommer varje morgon ge OS-tittaren en uppsummering av nattens händelser i Rio. Programledare blir den Grammisvinnande artisten Lisa Miskovsky.

– Det ska verkligen bli häftigt att få förmedla sport till svenska folket, jag börjar nästan gråta när jag tänker på det, säger Lisa Miskovsky.

Tittarna minns säkert Lisa Miskovsky från vinter-OS i Sotji 2014, då som expert med fokus på freestyle och snowboard. Lagom till sommarspelen tar hon klivet in i en bred programledarroll i dagliga nyhetsmagasinet ”Godmorgon Rio”.

– Ja, det blir en ny erfarenhet. Jag har fått liknande förfrågningar tidigare, men tackat nej. Jag måste ha en koppling till det jag ska göra, och det har jag med sport. Sedan är det mycket som man måste ta in på kort tid och det är en stor utmaning. Men jag har kommit till en ålder där man uppskattar utmaningar på ett annat sätt.

”Godmorgon Rio” ska sammanfatta nattens händelser och blicka fram mot dagens tävlingar.

–Jag skulle själv vara tacksam av en uppsummering, och på så vis kunna följa ett OS trots att man inte orkar vara vaken på alla obekväma tider.

I Sotji låg Miskovskys fokus främst på sporter hon hade en nära koppling till. Som programledare ska hon bidra till information om hela sommarspelen.

– Jag har hållit på med så sjukt mycket sport. Jag har bland annat tävlingssimmat i nio år, spelat tennis sedan jag var 16 och spelat beachvolley med gamle OS-deltagaren Tom Englén. Så lite koll på sommargrenar har jag.

Ute på Sverigeturné

Och en hektisk sommar på vägarna kommer inte hindra henne från att förkovra sig ytterligare.

– Jag är ute på en Sverigeturné och kommer resa mycket mellan platser, så jag har gott om tid i bilar att läsa på och göra research. Jag tycker det är underbart att nörda ned mig. Jag vill verkligen lära mig mer om de svenska deltagarna och fördjupa mig.

Umeåbon har dessutom ett flertal sportprofiler i sitt umgänge.

– Jag har mina små sportgäng, med folk som varit på  högsta nivå. Häromdagen spelade jag till exempel padel med Hanna Ljungberg, Per Elofsson och Jesper Blomqvist. Vi spelade mix och jag vann en match tillsammans med Jesper.

– Jag har alltid sagt att jag inte har vinnarskalle, men märker ju att jag alltid vill vinna och viker inte ned mig i första taget. Jag vill inte underprestera.

Och när hon är i Stockholm blir det ofta gästspel i Stockholms Tennishall.

– Björn Borg dyker upp då och då, men det är lite jobbigt att ha centrecourt när han sitter i cafét, skrattar hon.

Miskovsky fick mycket beröm för sina insatser i vinter-OS.

– Mina erfarenheter från Sotji var bara positiva. Jag lärde mig jättemycket på kort tid, och jag var väldigt förberedd. Idrott är en hjärtesak för mig.

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

