du läser...
Ny - TV 3, Ny - Viaplay

Wallin blir expert i TV3:s World Cup-sändningar

Rickard Wallin  Foto: Bildbyrån

Rickard Wallin
Foto: Bildbyrån

Viasat Hockeys World Cup-trupp börjar att ta form. Och nu är det klart att 109-faldige landslagsmannen Rickard Wallin tar plats som expert i det team som ska förmedla världens bästa hockey till tittarna på TV3, Viasat Hockey/HD och Viaplay. Wallin som så sent som i våras avslutade den egna aktiva karriären.

– Jag kom snart fram till att jag skulle vilja stanna inom hockeyn på något sätt. Och att få chansen att göra det på Viasat och följa World Cup och NHL är verkligen lyxigt och något jag brinner för, säger nyförvärvet.

På en känslosam presskonferens i våras avslöjade Rickard Wallin att han bestämt sig för att avsluta sin aktiva karriär. 36-åringen hade då hunnit med att spela över 500 matcher under tolv säsonger för Färjestad och vunnit fyra SM-guld, samt gjort över 100 landskamper och tagit tre VM-medaljer med Tre Kronor.

Och det var flera faktorer bakom beslutet.

–När jag fick beskedet att Färjestad inte ville förlänga kom jag snabbt fram till att jag inte längre var motiverad att lägga ned den tid som krävs för att spela hockey på den nivå jag vant mig vid, utan att det fick räcka där.

Omställningen blev kännbar.

– Det var omtumlande, och det blev väldigt tomt direkt efter att den värsta uppståndelsen lagt sig. Sedan tyckte jag att jag relativt snabbt kom in i fasen när jag funderade på vad jag skulle vilja göra.

I samband med tankeprocessen bjöds han in som gäst i Viasat Hockeys NHL-studio.

– Det var en superpositiv upplevelse att se hur gänget jobbade. Det kändes som att gå till en match, utan att göra den fysiska insatsen. Och jag kände sig välkommen direkt av Niklas (Jihde), Erik (Granqvist) och Håkan (Södergren) och alla andra. Sedan kände jag mig hyfsat bekväm i rollen, även om jag insett att jag har otroligt mycket att lära.

Viasats sportchef Per Nunstedt:

– Det är härligt att Wallin har bestämt sig för att skriva på för vårt hockeylag. Han har gästat våra NHL-program och gjorde det så pass bra så att det känns givet att inleda ett mer kontinuerligt samarbete. Det känns extra spännande att han kommer direkt från isen med färska intryck inifrån hockeyn.

Wallins debut med Viasat Hockey-gänget sker i samband med World Cup, och landskampen Sverige–Finland på TV3 den 8 september.

– Ja, det är verkligen in i hetluften på en gång. Det kan inte bli mer inspirerande än World Cup. Jag tog mig aldrig till den nivån som spelare, sedan gick det fort när jag väl avslutade den aktiva karriären, skrattar Karlstadbon.

World Cup anses allmänt vara världens bästa hockeyturnering.

– Jag skulle vilja säga att konkurrensen är tuffare än på ett OS, och med det europeiska laget samt det nordamerikanska U23-laget innebär det fler bra lag, och det borgar för att många av de bästa spelarna kommer vara där. Det kommer verkligen att bli tuffa matcher rakt över.

World Cup är dessutom anpassat efter NHL-säsongen.

– Ja, det är ingen som känner att de missar några matcher, utan det är fullt fokus på det här. Och då det är det första som händer på säsongen är alla sugna och fräscha. Så man kan ha höga spelmässiga förväntningar på turneringen.

*Hur höga förväntningar kan vi ha på Tre Kronor?

– Höga. Det är bara Ryssland, Kanada och USA som kan matcha Tre Kronors lag på papperet. Men för att slå Kanada på hemmaplan krävs en absolut topprestation.

Turneringen avgörs i Toronto, en stad Wallin känner till väl sedan sin sejour i Maple Leafs säsongen 2009/10.

– Jag har erbjudit mig rollen som vägvisare. Det är en härlig hockeystad, och intresset var väldigt mycket större än jag föreställde mig. Mediatrycket var enormt.  Så det blir häftigt att vara på den andra sidan nu, och se hur det går till.

*Vad vill du förmedla i rollen som expert?

– Jag har väl en ganska bra blick för spelet, tycker jag själv, och alltid varit nyfiken på varför saker händer på en hockeyplan. Och det ska jag nu försöka förmedla på ett begripligt sätt. Även om min karriär i Nordamerika inte var den längsta så vet jag ändå vad som krävs för att spela hockey mot de bästa i världen.

Och så här i efterhand är Wallin tacksam över Färjestads tuffa besked.

– Man tar inte alltid de bästa besluten själv, utan jag väljer att se det som jag fick hjälp på traven. Och det här förde in mig på något bra i livet.

– Fredrik S Johansson

 

Så sänds World Cup

Landskamper

Fredag 8 september:

17.00, TV3/Viaplay: Sverige–Finland

Söndag 10 september:

17.00, TV3/Viaplay: Finland–Sverige

Torsdag 14 september:

00.00, TV3/Viaplay: Europa–Sverige

World Cup, gruppspel

Lördag 17 september:

20.00, TV3/Viaplay: Europa–USA

02.00, TV3/Viaplay: Kanada–Tjeckien

Söndag 18 september:

20.00, TV3/Viaplay: Ryssland–Sverige

02.00, TV3/Viaplay: Finland–Nordamerika

Måndag 19 september:

20.00, TV3/Viaplay: Tjeckien–Europa

02.00, TV3/Viaplay: Nordamerika–Ryssland

Tisdag 20 september:

20.00, TV3/Viaplay: Finland–Sverige

02.00, TV3/Viaplay: Kanada–USA

Onsdag 21 september:

20.00, TV3/Viaplay: Nordamerika–Sverige

02.00, TV3/Viaplay: Kanada–Europa

Torsdag 22 september:

20.00, TV3/Viaplay: Finland–Ryssland

02.00, TV3/Viaplay: Tjeckien–USA

World Cup, slutspel

Lördag 24 september:

00.00, TV3/Viaplay: Semifinal

Söndag 25 september:

18.00, TV3/Viaplay: Semifinal

Tisdag 27 september:

01.00, TV3/Viaplay: Final 1

Torsdag 29 september:

01.00, TV3/Viaplay: Final 2

Lördag 1 oktober:

00.00, TV3/Viaplay: Ev. final 3

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

