Nysatsning på SVT:s morgonprogram

svt_025

Det är något speciellt med morgnar och nyheter. Den där krispiga stunden på dagen då vi är redo för uppdatering och vill starta tanken. Vi startar nu ett utvecklingsarbete med vår morgon-tv som ska bli något helt nytt för SVT, skriver SVT:s programdirektör Jan Helin i ett blogginlägg på SVT:s hemsida.

I grunden handlar det om att erbjuda en välkomnande och spännande startpunkt för nyhetsdygnet.

Programformatet byggs så att vi när som helst är redo att gå över i ett live-läge om något stort inträffar som vi i branschen kommit att på svenska kalla för breaking news. Det nya programmet utspelas i en miljö som blir en helt ny scen för SVT, en pulserande, levande plats som – om vi lyckas med våra ambitioner – ska kännas som hela Sveriges epicentrum för nyheter i rörlig bild. Här kommer man att möta SVT:s korrespondenter,  lokalredaktionerna, sportredaktion och SVT:s profiler från helt andra, men nyhetsrelaterade programområden på nya och inspirerande sätt, skriver Jan Helin.

Man kommer också att känna igen miljön när SVT går live under helt andra tider på dygnet än morgonen. Oavsett om händelsen är av sådan dignitet att vi anser det motiverat att störa publiken genom att bryta någon av våra linjära sändningar eller om vi blixtsnabbt går live online kommer miljön vara densamma. Målet är att bygga en sändningsplats som är helt integrerad med vår onlineredaktion som snabbt och effektivt ska kunna gå ut live dygnets alla timmar.  Att skapa ett tydligt erbjudande för vår journalistik på dessa snabbt växande plattformar är strategiskt avgörande för public service-uppdraget, fortsätter Jan Helin.

Vår publik är lika mycket värd för oss oavsett ålder och val av plattform. Och även om vi är den största nyhetsleverantören med rörlig bild i alla plattformar sammantaget, så har vi en tydlig utmaning i att utveckla vårt nyhetsutbud för yngre målgrupper i mobilen. Mot de målgrupperna och på den plattformen har i dag SVT en alltför svag ställning i en tid där public service-värden som saklighet och opartiskhet knappast kan sägas ha minskat i betydelse. Tvärtom är journalistik som vinnlägger sig om att verifiera information och har objektiviteten som metod för att söka sanning viktigare än någonsin.

SVT Nyheter vill här vara kreativt ledande och en stark referenspunkt i ett dynamiskt, diversifierat och välmående kommersiellt medielandskap. Utvecklingen av vårt nya morgonkoncept ska ses som en del i ett bygge av en strategi som nu håller på att ta form för SVT Nyheter. Morgonen känns som en naturlig startpunkt för detta arbete. I våra undersökningar anger många morgonen som den viktigaste nyhetsstunden under dagen. Att ta del av nyheter på morgonen är en inarbetad rutin där radio/tv fortfarande står sig starkt medan tidning alltmer byts ut mot mobil, avslutar Jan Helin.

 

Om aom99

radio tv/satellitnyheter
Det här inlägget postades i Ny - SVT. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s