du läser...
Ny - TV 4 / Sjuan

USA-valet 2016 i TV4 – en maratonsändning med rekordpublik på alla plattformar

Både TV4 och TV4 Play gjordes under det historiska USA-valet om till näst intill renodlade valkanaler – i närmare 40 timmar. Det var något som uppskattades av tittarna. Linjärt slog TV4:s valsändningar klart SVT:s, och digitalt sattes nya rekord för livetittande.

Det omfattande maratonprogrammet, med åtta programledare hemma i studion och med fem korrespondentteam på plats i USA, slog nytt rekord för livenyheter på TV4 Play, med över 900 000 startade liveströmmar. Och med ett snittittande på hela 39 minuter per startad ström. TV4 vann även valet om de linjära tittarna över SVT, både i TV4:s huvudmålgrupp 15–64 år och i hela befolkningen.

– Att TV4 slår huvudkonkurrenten SVT1 under själva valvakan är en viktig positionsförflyttning för oss och ett härligt kvitto för alla som slitit hårt i många dygn, med ambitionen att göra den bästa valbevakningen i svensk tv. Det är väldig glädjande att våra tittare och användare också uppskattat det, och valt att följa USA-valet på TV4 och TV4 Play, säger Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4.

I befolkningen som helhet hade TV4 hade en tittartidsandel under hela valvakan på 34,2 procent, medan SVT1, som var den kanal i SVT som i huvudsak sände valvakan, hade 28,4 procent (och SVT2 8,1 procent). I målgruppen 15–64 år var skillnaderna ännu större, här hade TV4 en andel på 37,2 procent medan SVT1 nådde 24,6 procent (och SVT2 7,0 procent).

Tittande på USA-valet. MMS-siffror.

Totalt såg nästan 2 miljoner svenskar någon del av TV4:s USA-valsbevakning, och i snitt sågs valvakan av 228 000 tittare. SVT1 hade i snitt 189 000 tittare (och SVT2 54 000). TV4 var även överlägset störst av de kommersiella kanalerna i målgruppen 15–64 år. Totalt sett följde fler svenskar valvakan i år jämfört med USA-valet 2012. Då såg siffrorna ut så här: TV4: 120 000, SVT1: 149 000, SVT2: 17 000.

Under de två valdygnen startades över 900 000 liveströmmar från valsändningen, med ett nytt dygnrekord för en livenyheter på onsdagen med 560 000 startade liveströmmar. Snittiden för liveströmmarna under tisdagen och onsdagen låg på hela 39 minuter. Utöver det startades runt 190 000 strömmar från nyhetsklipp relaterade till valet. Även på TV4:s sociala medier var intresset och engagemanget stort, och under valdagen nådde enbart TV4:s Facebooksida en organisk räckvidd på 4 miljoner konton.

– Jag är djupt imponerad av alla de medarbetare som genomfört den här dramatiska sändningen på enormt hög nivå under alla dessa timmar. En sändning där vi lagt fokus på liverapporter och förberedda reportage från våra många utsända reporterteam på olika håll i USA. De har gett bevakningen en stark närvaro och energi, säger Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle på TV4.

Källa: MMS, ComScore.

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

%d bloggare gillar detta: