FJORTON vänder sig till unga vuxna i åldern 15-35 år – personer som är vana vid att konsumera rörlig bild via andra plattformar än traditionell tv. FJORTON lanseras den 1 december 2016.
I kanalen syns den mest aktuella musiken – med stort fokus på svenska artister tillsammans med de mest aktuella succéerna på sociala videoplattformar. Dagligen sänder kanalen vloggar, sketcher och viralt innehåll.
I kanalens tablå, som till skillnad från traditionella kanaler, över stora delar av dygnet är uppdelad i programblock, ryms även dramaserier och direktsändningar från aktuella event.
– Vår playout jobbar stora delar av dygnet med vad vi kallar för ”programblock”. Dessa block renderas ”on the fly”, varpå de är dynamiska och vi kan omgående ersätta ett kommande innehåll med något som just nu trendar på t.ex. ”You Tube”, säger Simon Krantz, kanalchef för FJORTON.
FJORTON distribueras fritt via satellit, online på fjorton.tv och via appar för iOS, Apple TV och Chromecast.
Redan från start tillkommer kanalen successivt hos ett växande antal tv-distributörer.
Varumärke
Juridiskt namn: FJORTON
Slogan: Skönare tv
Ägare: ONE FOUR Television AB
Lanseringsdatum: 1 december 2016
Sändningsdetaljer
Bildformat: 16:9
Bildupplösning HD: 720p50
Bildupplösning SD: 576i
Ljudformat: stereo 128 kbit AAC
Playout: Nacka, Stockholm
Avlämningspunkter
Teracom Media Gateway (SD och HD)
Astra 4,8 ° öst (SD)
Diskussion
Inga kommentarer ännu.