du läser...
Ny -Yle

Yle:s Alex Fager: Dagen då radion flyttar till webben

Alex Fager, Bild: Svenska Yle

Alex Fager, Bild: Svenska Yle

I april var Youtube för första gången större än traditionell tv då vi ser till den unga publikens tittarbeteende i Finland (källa: Finnpanel). På radiosidan har inte utvecklingen varit riktigt lika snabb. Det är ändå bara frågan om tid innan webben tar över också audion.

Usa driver utvecklingen

Radiomarknaden i USA är hårt kommersialiserad. Allting handlar om att nå ut till så många som möjligt. Det här har styrt kanalerna mot allt mer nischade musikprofiler och mindre prat.

Det är också förhållandevis billigt att spela musik på radio i USA. Till skillnad från Finland, så betalas upphovsrättsersättning endast till kompositören.

I Finland betalar vi också ersättning till dirigenter, producenter och musiker.

Dessa faktorer samt det faktum att public service, i den form vi är vana vid, saknas i USA har bidragit till att det kvalitativa, pratade, innehållet har fått söka sin publik på webben.

Podcasten Serial storsuccé

I oktober 2014 exploderade podcastmarknaden i USA efter att Serial lanserades. Podcasten, som handlar om mordet på en ung kvinna, hittade en helt ny publik världen över.

I kölvattnet av Serial uppstod flera liknande innehåll. I Sverige startade journalisterna Anton Berg och Martin Johnson en krimpodd kring mordet i Kalamark och i Kanada blev storsuccén Someone Knows Something till.

På Svenska Yle gjorde vi Knapphandlarens hämnd, en poddserie om bomben i Jakobstad.

Publiken växer

I Usa nådde man i april 70% av publiken med podcasts. Och brittiska BBC nådde fler lyssnare i april med sitt podcastutbud än med anrika radiokanalen BBC 4.

I Finland är ändå siffrorna för podcastlyssnandet blygsamma jämfört med traditionell radio. Också i de övriga nordiska länderna är det ännu radio som gäller. Men hur länge?

De försiktiga talar om att radion bibehåller sin storhet ännu i tjugo år. De mera vågade analyserna låter påskina att vi kan se audio på webben gå förbi traditionell radio, speciellt bland de yngre lyssnarna, redan om tre till fem år.

Vad betyder det här för public service?

För public service gäller det att vara relevant för alla er som betalar Yle-skatt. Det här innebär att vi bör finnas på alla de plattformar där ni finns och med den typen av innehåll som fyller era behov.

I dagens värld innebär det också podcasts. Så länge som radion är viktigast för er, så länge gäller det ändå att balansera utbudet som så att radion bibehåller den kvalitet ni förväntar er.

Det här är en balans som är utmanande för en tämligen liten verksamhet som Svenska Yle, men vi jobbar på det, och hoppas kunna uttöka vårt utbud av podcasts inom kort.

I väntan på flera nya poddar kan jag rekommendera Knapphandlaren hämndTed & Kaj-podden samt förstås Vegas sommarpratare. Alla Svenska Yles podcasts hittar du på Arenan, se länkar.

Annonser

About aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

One thought on “Yle:s Alex Fager: Dagen då radion flyttar till webben

  1. Ingen risk att webben tar över lyssnarna från AM/FM/DAB+. Auktionering av radiofrekvenserna i ett tillstånd fortfarande enormt högt !! de kommande 3 nationella FM tillstånden kommer att kosta !!!

    Posted by Roy Sandgren | 5 juli, 2017, 18:16

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

%d bloggare gillar detta: