du läser...
Ny - Discovery Networks

Starkt 2018 för Discovery – ökar mest av alla tv-hus

Discovery Networks Sweden ökade mest av alla tv-hus under 2018 och är nu Sveriges näst största kommersiella tv-hus. Det visar preliminära siffror från Mediemätning i Skandinavien (MMS).
– Vi har ett fantastiskt år bakom oss med god tillväxt i andelar både linjärt och digitalt, säger Henriette Zeuchner, vd Discovery Networks Sweden.

OS i Pyeongchang i februari 2018 gav Discovery Networks Sweden ett lysande första kvartal och succén fortsatte under hela året. När 2018 nu kan summeras visar preliminära siffror från MMS att Discovery är landets näst största kommersiella tv-hus såväl i det totala tittaruniversumet 3-99 år som i huvudmålgruppen 15-44 år, all day:

Tittartidsandel, all day 2018

Discovery Networks           11,9 % (3-99 år) och 16,6 % (15-44 år)

NENT                                  11,6 % (3-99 år) och 15,7 % (15-44 år)

TV4-gruppen                      31,7 % (3-99 år) och 29,6 % (15-44 år)

SVT                                     34,9 % (3-99 år) och 24,9 % (15-44 år)

Siffrorna visar dessutom att Discovery är det tv-hus som ökar överlägset mest jämfört med 2017, såväl i 3-99 år som i 15-44 år:

Tittartidsandel, all day 2017 vs 2018

Discovery Networks           + 16 % (3-99 år) och + 11 % (15-44 år)

NENT                                  + 3 % (3-99 år) och  0 % (15-44 år)

TV4-gruppen                      + 3 % (3-99 år) och + 2 % (15-44 år)

SVT                                     – 6 % (3-99 år) och – 3 % (15-44 år)

Discovery Networks Sweden flyttar även fram positionerna digitalt och nådde 28,7 miljoner spenderade timmar för Dplay under 2018 (+39 % jämfört med 2017) medan NENT nådde 22,4 miljoner (-13 %) timmar och TV4-Gruppen 93,8 miljoner timmar (+24 %) enligt preliminära siffror från MMS. Ökningen ligger helt i linje med de räckviddssiffror som MMS släppt under 2018 där Dplay ökat med 61 % från Q3 2017 till Q3 2018. Bakom den digitala framgången finns en långsiktig och kraftfull satsning på de digitala plattformarna Dplay och Eurosport Player som under 2018 gett effekt både på tittandet och intäkterna.

 – Vi har ett fantastiskt år bakom oss med god tillväxt i andelar både linjärt och digitalt. Vår långsiktiga satsning på lokalproducerad underhållning och sport levererad på vårt unika sätt har uppskattats mycket av såväl tittare som kunder och vi gladdes enormt tillsammans åt de tre prestigefyllda Kristaller som gick till våra produktioner 2018. Vinter-OS i Pyeongchang blev inte bara Sveriges bästa genom tiderna, vi gav även tittare på alla plattformar upplevelser i världsklass och våra kunder ett fantastiskt sammanhang att synas i. Att vi dessutom lyckades bygga vidare på OS-framgången resten av året och befästa positionen som näst största kommersiella tv-hus är ett kvitto på att vår satsning på innehåll, produktutveckling och transparens lönar sig, säger Henriette Zeuchner, vd Discovery Networks Sweden.

Discovery Networks Sweden flyttade den 17 december till nya lokaler på Tegeluddsvägen 80, där en helt ny studio byggs för produktion av sport och lokalt innehåll.

– Vi ser fram emot att fortsätta gasa på under 2019 och är supertaggade inför vårsäsongen. Det känns såklart extra kul att kicka igång året i våra nya, luftiga och härliga lokaler på Tegeluddsvägen 80. Här har vi fått förutsättningarna att anpassa planering, bygga studio och rusta oss tekniskt på ett sånt sätt att vi äntligen kan driva vår verksamhet fullt ut som det moderna integrerade tv-hus vi växt samman till. Det är oerhört inspirerande att mötas av den energi, glädje och framåtanda som kokar i korridorerna, säger Henriette Zeuchner.

Kanal 5 befäster också sin position som Sveriges näst största kanal i det totala tittaruniversumet 3-99 år och i huvudmålgruppen 15-44 år under 2018. Med starka och populära satsningar som Vem kan slå Anja och Foppa, Det som göms i snö, Wahlgrens värld, Ex on the beach och inte minst Kristallenvinnaren OS-studion har Kanal 5 ökat hela 33 % i det totala tittaruniversumet 3-99 år, under 2018.

Kommersiell tittartidsandel all day, 2018

Kanal 5          11, 0 % (3-99 år) och 14,9 % (15-44 år)

TV3                8,0 % (3-99 år) och 11,0 % (15-44 år)

TV4                42,7 % (3-99 år) och 37,1 % (15-44 år)

Kommersiella andelar per kanal all day (förändring jämfört med 2017)

Kanal 5          + 33 % (3-99 år) och + 16 % (15-44 år)

TV3                + 10 % (3-99 år) och + 11 % (15-44 år)

TV4                + 4 % (3-99 år) och + 4 % (15-44 år)

Om aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

Vädret Stockholm

Vädret Karlstad

Arkiv

Kategorier

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 19 andra följare

%d bloggare gillar detta: