du läser...
Ny - C More, Ny - TV 4 / Sjuan

Årsrapport Bonnier Broadcasting 2018

KRAFTIG RESULTATFÖRBÄTTRING FÖR BONNIER BROADCASTING, +140%

  • Bonnier Broadcasting ökade vinsten med drygt 140 procent och noterar ett operativt resultat på 1 027 MSEK (423 MSEK 2017). Omsättningen ökade med 10 procent till 8 253 MSEK (7 497 MSEK 2017).
  • TV4 AB nådde ett nytt rekordresultat – det starkaste någonsin – och ökade vinsten till 1 382 MSEK (1 022 MSEK 2017), en ökning med 35,2 procent. Omsättningen ökade, till 4 739 MSEK (4 469 MSEK 2017), och rörelsemarginalen ökade till 29,2 procent (22,9 procent 2017). Resultatet gör TV4 till ett av de mest lönsamma TV-företagen i Europa.
  • Bakom TV4:s resultat ligger en kombination av stark intäktstillväxt – inte minst digitalt där TV4 Play vuxit snabbare än den svenska AVOD-marknaden två år i rad – samt minskade kostnader som ett resultat av tidigare omstruktureringar och effektiviseringar. Ett fortsatt fokus på kvalitet och transparens har dessutom lett till ökad efterfrågan på tv såväl digitalt som linjärt, det vill säga det total-tv-erbjudande som TV4 drivit de senaste åren, och mycket talar för att den trenden fortsätter 2019.
  • TV4 slog sina tidigare försäljningsrekord både digitalt och linjärt och stärkte positionen som marknadsledare inom kommersiell tv, oberoende av plattform. TV4 Play hade vid årsskiftet över 4,7 miljoner inloggade användare och stod för 54 procent av den kommersiella MMS-mätta AVOD-konsumtionen. TV4-kanalerna gjorde sitt andelsmässigt bästa år någonsin i huvudmålgruppen 15-64 år och för TV4 som enskild kanal noterades den högsta tittartidsandelen sedan år 2005 i samma målgrupp.
  • För C More noteras en kraftig resultatförbättring, delvis mot bakgrund av den plan för ”ett lönsamt C More” som sjösattes vid starten av 2018 och som har levererat enligt förväntan. Till detta ska även adderas ett starkt innehållsår med ett flöde av stora svenska dramasatsningar och ett framgångsrikt fotbolls-VM, samt möjligheten att ta del av TV4-innehåll reklamfritt i tjänsten. Samtidigt fortsatte investeringar i svenskt kvalitetsinnehåll inom bland annat drama och sport och resultatet landade på -99 MSEK (-296 MSEK 2017).
  • MTV växte mer än den hårt konkurrensutsatta finska annonsmarknaden i genomsnitt. Investeringar i lokalt kvalitetsinnehåll genererade både digitala och linjära framgångar med ökningar i kommersiella tittartidsandelar och sett till antalet strömstarter. Också C More som SVOD-tjänst såg ökningar i abonnentbas och kundnöjdhet och totalt sett växte C More mer än den finska SVOD-marknaden i genomsnitt. Resultatet* landade på -20,6 MEUR (-22,6 MEUR 2017).

*Avser MTV och Mediahubs samlade resultat.

Om aom99

radio tv/satellitnyheter

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Vädret Karlstad

Vädret Stockholm

Kategorier

Arkiv

Vädret Stockholm

Vädret Karlstad

Arkiv

Kategorier

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 19 andra följare

%d bloggare gillar detta: